Telefon  +48 696 184 112

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej i projekt budżetu JST na 2026 rok

 

termin

23 września 2025 r.

godzina

10:00 - 15:00 

miejsce szkolenia

 ONLINE

Szkolenie realizowane na żywo
za pomocą platformy, która umożliwia
wzajemną komunikację

cena

450,00 zł od osoby

 

Do kogo skierowane jest szkolenie
Kierowane jest ono do skarbników jednostek samorządu terytorialnego, pracowników działów finansowych zajmujących się planowaniem budżetowym oraz do wszystkich osób zainteresowanych aktualnymi uregulowaniami dotyczącymi uchwał budżetowych i wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego.

 

Prowadzący szkolenie
Katarzyna Ziółkowska – wieloletni pracownik RIO w Kielcach, obecnie Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, trener, od wielu lat współpracująca z ośrodkami FRDL, Świętokrzyską Agencją Rozwoju Regionu, wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach, autorka wielu publikacji z zakresu finansów publicznych.

 

Opis szkolenia
1. Uchwała budżetowa na 2026 rok:

  • Procedura uchwalania budżetu.
  • Obligatoryjne i fakultatywne elementy uchwały budżetowej.
  • Rodzaje zadań jednostek samorządu terytorialnego, a ich sposób planowania i wykazania w uchwale budżetowej.
  • Rezerwy budżetowe – przykłady rozwiązań.
  • Szczególne zasady wykonywania budżetu.

2. Wieloletnia Prognoza Finansowa od 2026 roku:

  • Prognoza wielkości ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
  • Powiązanie Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
  • Przedsięwzięcia wieloletnie:
  • zakres przedsięwzięć wieloletnich,
  • wykaz przedsięwzięć wieloletnich jako załącznik do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.

3. Środki pozostające na rachunku budżetu na dzień 31.12 w świetle art. 217 ustawy o finansach publicznych:

  • Definicja poszczególnych źródeł przychodów, określonych w art. 217 ustawy o finansach publicznych.
  • Przychody z tytułu środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków a wydatki w roku budżetowym.
  • Planowanie w budżetach deficytowych i nadwyżkowych.
  • Określanie wartości przychodów, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5-8.
  • Przeznaczenie środków, stanowiących przychody budżetu.

4. Zrównoważenie części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
5. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i Wieloletniej Prognozie Finansowej:

  • Zmiany w zakresie zadań inwestycyjnych i dotacji, udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
  • Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z budżetu państwa.
  • Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z jednostek samorządu terytorialnego.
  • Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji od innych jednostek sektora finansów publicznych.
  • Zmiany przedsięwzięć wieloletnich.
  • Wykorzystanie środków rezerwy ogólnej i rezerw celowych.

6. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego:

  • Cel zaciągania zobowiązań dłużnych.
  • Określenie limitów w uchwale budżetowej.
  • Limity spłaty zobowiązań dłużnych m. in. kredytów, pożyczek, wykupu obligacji określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
  • Możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętych kredytów czy pożyczek w świetle art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych.
  • Uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań dłużnych.
  • Planowanie i zaciąganie zobowiązań z tytułu zakupów na raty, leasingu, wykupu wierzytelności itp.
  • Dług i jego spłata w wieloletniej prognozie finansowej.

7. Upoważnienia w uchwale budżetowej i w uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
8. Realizacja budżetu:

  • Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
  • Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
  • Udzielanie pożyczek i poręczeń przez jednostki samorządu terytorialnego.

9. Projektowane zmiany w zakresie dochodów jednostek samorządu terytorialnego i ustawy o finansach publicznych.
10. Orzecznictwo sądów administracyjnych i RIO dotyczące omawianych zagadnień.

 

Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy dotyczącej projektowania budżetowego na 
2026 rok, tworzenia i zmian wieloletniej prognozy finansowej z uwzględnieniem obowiązujących
w tym zakresie rozporządzeń oraz przepisów prawa.

 

Oczekiwane przygotowanie słuchaczy
Dobrze widziana jest wiedza w zakresie przepisów ustawy o finansach publicznych oraz planowania budżetowego JST.

 

Organizator zapewnia:

  • autorskie materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej w dniu poprzedzającym szkolenie,
  • LINK (wersja elektroniczna) umożliwiający wzięcie udziału w szkoleniu, przekazany w dniu poprzedzającym szkolenie,
  • certyfikat ukończenia szkolenia, który wraz z fakturą przesłany zostanie, poprzez operatora pocztowego, po zakończonym szkoleniu.

 

W przypadku niewzięcia udziału w szkoleniu podmiot, którego uczestnik jest pracownikiem  ponosi pełną odpłatność za szkolenie wynikającą z pisma. Certyfikat w takim przypadku nie zostanie wystawiony.