Projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej i projekt budżetu JST na 2026 rok
termin |
23 września 2025 r. |
godzina |
10:00 - 15:00 |
miejsce szkolenia |
ONLINE Szkolenie realizowane na żywo |
cena |
450,00 zł od osoby |
Do kogo skierowane jest szkolenie
Kierowane jest ono do skarbników jednostek samorządu terytorialnego, pracowników działów finansowych zajmujących się planowaniem budżetowym oraz do wszystkich osób zainteresowanych aktualnymi uregulowaniami dotyczącymi uchwał budżetowych i wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego.
Prowadzący szkolenie
Katarzyna Ziółkowska – wieloletni pracownik RIO w Kielcach, obecnie Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, trener, od wielu lat współpracująca z ośrodkami FRDL, Świętokrzyską Agencją Rozwoju Regionu, wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach, autorka wielu publikacji z zakresu finansów publicznych.
Opis szkolenia
1. Uchwała budżetowa na 2026 rok:
- Procedura uchwalania budżetu.
- Obligatoryjne i fakultatywne elementy uchwały budżetowej.
- Rodzaje zadań jednostek samorządu terytorialnego, a ich sposób planowania i wykazania w uchwale budżetowej.
- Rezerwy budżetowe – przykłady rozwiązań.
- Szczególne zasady wykonywania budżetu.
2. Wieloletnia Prognoza Finansowa od 2026 roku:
- Prognoza wielkości ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
- Powiązanie Wieloletniej Prognozy Finansowej i uchwały budżetowej.
- Przedsięwzięcia wieloletnie:
- zakres przedsięwzięć wieloletnich,
- wykaz przedsięwzięć wieloletnich jako załącznik do uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
3. Środki pozostające na rachunku budżetu na dzień 31.12 w świetle art. 217 ustawy o finansach publicznych:
- Definicja poszczególnych źródeł przychodów, określonych w art. 217 ustawy o finansach publicznych.
- Przychody z tytułu środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych, związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu, określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków a wydatki w roku budżetowym.
- Planowanie w budżetach deficytowych i nadwyżkowych.
- Określanie wartości przychodów, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5-8.
- Przeznaczenie środków, stanowiących przychody budżetu.
4. Zrównoważenie części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
5. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej i Wieloletniej Prognozie Finansowej:
- Zmiany w zakresie zadań inwestycyjnych i dotacji, udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z budżetu państwa.
- Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji z jednostek samorządu terytorialnego.
- Zmiany planu dochodów i wydatków w związku z otrzymywaniem dotacji od innych jednostek sektora finansów publicznych.
- Zmiany przedsięwzięć wieloletnich.
- Wykorzystanie środków rezerwy ogólnej i rezerw celowych.
6. Zaciąganie zobowiązań zaliczanych do długu publicznego:
- Cel zaciągania zobowiązań dłużnych.
- Określenie limitów w uchwale budżetowej.
- Limity spłaty zobowiązań dłużnych m. in. kredytów, pożyczek, wykupu obligacji określone w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
- Możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętych kredytów czy pożyczek w świetle art. 243 ust. 3b ustawy o finansach publicznych.
- Uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań dłużnych.
- Planowanie i zaciąganie zobowiązań z tytułu zakupów na raty, leasingu, wykupu wierzytelności itp.
- Dług i jego spłata w wieloletniej prognozie finansowej.
7. Upoważnienia w uchwale budżetowej i w uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej.
8. Realizacja budżetu:
- Udzielanie pomocy finansowej i rzeczowej pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.
- Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
- Udzielanie pożyczek i poręczeń przez jednostki samorządu terytorialnego.
9. Projektowane zmiany w zakresie dochodów jednostek samorządu terytorialnego i ustawy o finansach publicznych.
10. Orzecznictwo sądów administracyjnych i RIO dotyczące omawianych zagadnień.
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia
Celem szkolenia jest usystematyzowanie wiedzy dotyczącej projektowania budżetowego na
2026 rok, tworzenia i zmian wieloletniej prognozy finansowej z uwzględnieniem obowiązujących
w tym zakresie rozporządzeń oraz przepisów prawa.
Oczekiwane przygotowanie słuchaczy
Dobrze widziana jest wiedza w zakresie przepisów ustawy o finansach publicznych oraz planowania budżetowego JST.
Organizator zapewnia:
- autorskie materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej w dniu poprzedzającym szkolenie,
- LINK (wersja elektroniczna) umożliwiający wzięcie udziału w szkoleniu, przekazany w dniu poprzedzającym szkolenie,
- certyfikat ukończenia szkolenia, który wraz z fakturą przesłany zostanie, poprzez operatora pocztowego, po zakończonym szkoleniu.
W przypadku niewzięcia udziału w szkoleniu podmiot, którego uczestnik jest pracownikiem ponosi pełną odpłatność za szkolenie wynikającą z pisma. Certyfikat w takim przypadku nie zostanie wystawiony.